- Soal selidik
- Rakaman video dan kaset
- Log
- Nota lapangan
- Foto
- Portfolio
- Rekod anekdot
- Slaid
- Jurnal
- Diari
Tujuan:
kebanyakan soal selidik digunakan untuk persepsi, sikap, motivasi, perasaan dan nilai-nilai afektif. soal selidik biasanya menggunakan soalan (terbuka) di mana, orang yang menjawabnya hanya memberi jawapan dengan menanda salah satu daripada jawapan tersebut.
Tujuan:
- membantu penyelidik untuk merakam situasi yang sebenar iaitu dari segi interaksi, perbualan, atau apa sahaja aspek yang berlaku dalam bilik darjah dan boleh menganalisis data tersebut.
RAKAMAN VIDEO & KASET
- Dapat mengkaji semula situasi yang dirakam
- Rakaman video lebih berkesan berbanding audio – konteks situasi lebih jelas dilihat dan pola tingkah laku boleh dikesan dengan mudah.
- Dgunakan utk kerja-kerja eksperimen.
- Penyelidik catat apa yg telah dilakukan.
- Rekod yg mudah dan ringkas mencatatkan pkembangan knk-knk setiap hari.
- Membantu penyelidik membuat refleksi bg tindakan yg lalu dan membuat keputusan bg masa akn dtg.
- Log & jurnal bfungsi utk merekod pemikiran & pemerhatian bg semua aspek yg dikaji-mbantu rancang tindakan seterusnya.
- Perkara yg dmasukkan ke dlm log:
-Lakaran & nota
-Pengurusan grafik
-Mencatat data
- Penulisan dilakukan berdasarkan apa yg didengar, dilihat, pengalaman lalu & pemikiran yg timbul semasa mengumpul dan membuat refleksi data.
- NL mengandungi catatn peristiwa yg berlaku pada lokasi yg diperhatikan pada situasi yg dpilih penyelidik.
- Turut mengandungi refleksi.
- Biasa ditulis semasa/ selepas P&P dlm bentuk tulisan tangan.
Kegunaan nota lapangan:
- Guru dapat fokus pada isu-isu tertentu sepanjang masa pengajaran.
- Guru dapat mereflek reaksi pelajar dan suasana dalam bilik darjah.
- Guru dapat menyediakan maklumat tentang apa yang sedang berlaku terhadap seseorang pelajar yangboleh digunakan dalam kajian kes.
- Guru boleh merakam perkembangan guru-guru lain.
- Merekodkan situasi dlm keadaan statik / x brgerak spt rkman video.
- Sebagai bukti dalam sesuatu pemerhatian
- Rekod berguna – penyelidik melihat peristiwa/situasi dengan lebih jelas
- Kelemahan: t/ laku yg dprhatikn dlm keadaan statik.
- Ttp boleh menerangkan situasi ketika rkmn dlakukan.
- Pemerhatian: dicatatkn scr naratif/ penerangan ke ats apa yg diperhatikan.
- Koleksi hasil kerja kanak2; tunjukkn usaha, kemajuan & pncapaian kanak2 dlm pljaran.
- (Arter & Spandel, 1991 dlm Surayah & Haslinda, 2009)
- Rekod proses pmbljran (b/mana bljr,brfikir,mnyoal,analisis, sintesis, hasil & cipta sesuatu dlm mnyiapkn tugasan).
- Rekod penyimpanan maklumat (folder/ fail), mngndungi bhn2 hasil kerja, dkumpulkn dlm 1 tempoh, utk terangkn prkmbangan kanak2.
- Kand. p/folio yg blh dnilai:
ii.Kmhran mndgr
iii.Keupayaan motor halus, pgunaan warna & kreativiti (hasil lukisan)
iv.Kmhran motor halus, keseimbangan & kreativiti mmbuat binaan trtntu (Lego)
- Penilaian adlh berfokus; ikut kehendak persoalan kajian.
- Catatan penyelidik mengenai pemerhatian, perasaan, aktiviti, refleksi dan sebagainya
- Secara berkala dan berterusan
- 2 jenis: diari guru (isu berkaitan P&P), diari pelajar (maklumat pembelajaran, pemerhatian semasa proses P&P
JURNAL
- Catatan mengenai peristiwa, masalah pencapaian yang perlu diberi perhatian
- Ada cadangan penambahbaikan kepada masalah/isu –
- Membantu penilaian – asas tindakan susulan
REKOD ANEKDOTAL
>Catatan bertulis berkenaan
a) pencapaian dan tindakan
b) hasil pemerhatian penyelidik
>Kelebihan
a) maklumat adalah dari punca sebenar
b) tidak bias
SLAID
>Disediakan menggunakan foto
>Dianalisis menggunakan:
a) senarai semak
b) bentuk naratif
c) gambaran
>Dianalisis menggunakan:
a) senarai semak
b) bentuk naratif
c) gambaran
Tiada ulasan:
Catat Ulasan