Sabtu, 15 Disember 2012

Penyelidikan Tindakan: Kaedah Pengumpulan Data

> Penyelidikan Tindakan: Kaedah Pengumpulan Data
  • Soal selidik 
  • Rakaman video dan kaset 
  • Log 
  • Nota lapangan 
  • Foto 
  • Portfolio 
  • Rekod anekdot 
  • Slaid 
  • Jurnal 
  • Diari

SOAL SELIDIK
Tujuan:

kebanyakan soal selidik digunakan untuk persepsi, sikap, motivasi, perasaan dan nilai-nilai afektif. soal selidik biasanya menggunakan soalan (terbuka) di mana, orang yang menjawabnya hanya memberi jawapan dengan menanda salah satu daripada jawapan tersebut.




AUDIO DAN VIDEOTAPE RAKAMAN
Tujuan:
  • membantu penyelidik untuk merakam situasi yang sebenar iaitu dari segi interaksi, perbualan, atau apa sahaja aspek yang berlaku dalam bilik darjah dan boleh menganalisis data tersebut.





RAKAMAN VIDEO & KASET

  • Dapat mengkaji semula situasi yang dirakam
  • Rakaman video lebih berkesan berbanding audio – konteks situasi lebih jelas dilihat dan pola tingkah laku boleh dikesan dengan mudah.


LOG / LAPORAN JURNAL

  • Dgunakan utk kerja-kerja eksperimen.
  • Penyelidik catat apa yg telah dilakukan.
  • Rekod yg mudah dan ringkas mencatatkan pkembangan knk-knk setiap hari.
  • Membantu penyelidik membuat refleksi bg tindakan yg lalu dan membuat keputusan bg masa akn dtg.
  • Log & jurnal bfungsi utk merekod pemikiran & pemerhatian bg semua aspek yg dikaji-mbantu rancang tindakan seterusnya.
  • Perkara yg dmasukkan ke dlm log:
-Soalan yg hendak dicari jwpannya
-Lakaran & nota
-Pengurusan grafik
-Mencatat data





NOTA LAPANGAN

  • Penulisan dilakukan berdasarkan apa yg didengar, dilihat, pengalaman lalu & pemikiran yg timbul semasa mengumpul dan membuat refleksi data.
  • NL mengandungi catatn peristiwa yg berlaku pada lokasi yg diperhatikan pada situasi yg dpilih penyelidik.
  • Turut mengandungi refleksi.
  • Biasa ditulis semasa/ selepas P&P dlm bentuk tulisan tangan.

Kegunaan nota lapangan:

  • Guru dapat fokus pada isu-isu tertentu sepanjang masa pengajaran.
  • Guru dapat mereflek reaksi pelajar dan suasana dalam bilik darjah.
  • Guru dapat menyediakan maklumat tentang apa yang sedang berlaku terhadap seseorang pelajar yangboleh digunakan dalam kajian kes.
  • Guru boleh merakam perkembangan guru-guru lain.



FOTO

  • Merekodkan situasi dlm keadaan statik / x brgerak spt rkman video.
  • Sebagai bukti dalam sesuatu pemerhatian
  • Rekod berguna – penyelidik melihat peristiwa/situasi dengan lebih jelas
  • Kelemahan: t/ laku yg dprhatikn dlm keadaan statik.
  • Ttp boleh menerangkan situasi ketika rkmn dlakukan.
  • Pemerhatian: dicatatkn scr naratif/ penerangan ke ats apa yg diperhatikan.






PORTFOLIO

  • Koleksi hasil kerja kanak2; tunjukkn usaha, kemajuan & pncapaian kanak2 dlm pljaran.
  • (Arter & Spandel, 1991 dlm Surayah & Haslinda, 2009)
  • Rekod proses pmbljran (b/mana bljr,brfikir,mnyoal,analisis, sintesis, hasil & cipta sesuatu dlm mnyiapkn tugasan).
  • Rekod penyimpanan maklumat (folder/ fail), mngndungi bhn2 hasil kerja, dkumpulkn dlm 1 tempoh, utk terangkn prkmbangan kanak2.

  • Kand. p/folio yg blh dnilai: 
i.Prkmbngan kmhrn menulis,mbaca, mngira
ii.Kmhran mndgr
iii.Keupayaan motor halus, pgunaan warna & kreativiti (hasil lukisan)
iv.Kmhran motor halus, keseimbangan & kreativiti mmbuat binaan trtntu (Lego)

  • Penilaian adlh berfokus; ikut kehendak persoalan kajian.


DIARI

  • Catatan penyelidik mengenai pemerhatian, perasaan, aktiviti, refleksi dan sebagainya
◦Berkaitan peristiwa, masalah pada situasi spesifik
  • Secara berkala dan berterusan
  • 2 jenis: diari guru (isu berkaitan P&P), diari pelajar (maklumat pembelajaran, pemerhatian semasa proses P&P






JURNAL

  • Catatan mengenai peristiwa, masalah pencapaian yang perlu diberi perhatian
  • Ada cadangan penambahbaikan kepada masalah/isu –
  • Membantu penilaian – asas tindakan susulan




REKOD ANEKDOTAL
>Catatan bertulis berkenaan
  a) pencapaian dan tindakan
  b) hasil pemerhatian penyelidik

>Kelebihan
  a) maklumat adalah dari punca sebenar
  b) tidak bias


SLAID
>Disediakan menggunakan foto
>Dianalisis menggunakan:
  a) senarai semak
  b) bentuk naratif
  c) gambaran








Tiada ulasan:

Catat Ulasan